vrijdag 17 oktober 2008

Vogeltaartjes en -bonbons

Vogeltjes kijken is leuk. Zeker in de winter als ze op het voer afkomen. De vogelpoep neem ik voor lief. Een keer de hogedrukspuit over mijn straatje, en weg is het weer.
Sinds december 2006 maak ik zogenaamde vogeltaarten, van november tot maart. Als cadeautje, maar ook op bestelling.

Dit was mijn allereerste taartje, een kleine drie jaar geleden. Sindsdien zijn de taartjes veranderd in bijna niet te onderscheiden van echt.

Vaak hoor ik ook: "Het is zonde om hem buiten neer te zetten, ik laat hem nog even binnen staan, hoor!". Als het binnen niet warmer is dan 25 graden, dan kan dat ook!

De kleurstoffen die ik gebruik zijn kleurstoffen die bakkers ook gebruiken in hun gebak.

Het versieren van het taartje is eigenlijk het leukste. Elke keer gebruik ik weer iets anders. Geen taart is dan ook het zelfde. Na de taart heb ik me aan de bonbons gewaagd. Eén nadeel van de bonbons...grote vogels ( zoals kauwtjes) nemen ze per stuk gewoon mee. Tja, en dan gaat het hard!

Meer vogeltaarten bij mijn fotoalbums

20 opmerkingen:

  1. Wauw!!!! Wat zien die taarten er geweldig uit!!!! Haast zonde om aan de vogels te geven!!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hoi Karin, dit zijn echte juweeltjes! Ik vind het een geweldig idee, ziet er heel wat beter uit dan die mezenbolltjes die je in de winkel koopt...
    Veel vogel kijkplezier!
    Groetjes An

    BeantwoordenVerwijderen
  3. oh ik ben zwaar onder de indruk wat een geweldig idee! en prachtig gemaakt. Complimenten!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat fantastisch!! Ik zou bijna willen dat ik een vogeltje bij jou in de buurt was

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Wat een geweldig idee om vogeltaarten te maken en ze zien er echt super uit, inderdaad bijna zonde om buiten neer te zetten!

    grtz., Monique

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Nou zeg, wat leuk! Errug mooi... Zou 't ook zonde vinden om buiten te zetten! Leuk hoor!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Wat een ongelofelijk origineel en leuk idee! Dat is elke dag feest voor jullie vogels!! Het ziet er zo uit alsof ik zo mijn eigen tanden er ook in kan zetten :)

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Wat een leuk idee........en wat een prachtige taarten maak je. Die vogels bij jullie hebben het maar goed!!!!!
    Fijn weekend

    BeantwoordenVerwijderen
  9. jeetje echt mooie taarten , ik ben alleen nieuwschierig naar hoe en waarvan die rozetjes zijn gemaakt, kan geen vet zijn of toch wel. echt heel leuk ga zo door gr maartje

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Wat ontzettend leuk die vogeltaarten. Kwam per toeval op je site, maar heb mijn ogen uitgekeken. Ik heb ook van alles buiten voor de vogels, maar niet zo mooi. Heb je een recept of een lijstje van de ingredienten?
    Groetjes Thea

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Hallo,ik wil met de kerst eens aan onze gasten iets voor de vogels geven aan en zag jouw fantastisch kleurrijke vogeltaarten. Mag ik vragen hoe jij die mooie toefjes/rozetten maakt?
    Warme groet, Mariëlle uit Amersfoort

    BeantwoordenVerwijderen
  12. ik ben nu op dit moment ook een vogeltaart aan het maken, maar heb een vraagje. Als ik de kleurstof bij het frituurvet doe mengt het niet hoe doe jij dat? en hoe krijg jij die mooie rozetjes?

    Groetjes Sylvia

    BeantwoordenVerwijderen
  13. Kom voor het eerst op je blog en ben gelijk volger geworden.Wat maak je prachtige dingen.Kwam hier na gegoogled te hebben op vogeltaarten.Ze zijn beeldschoon.Groetjes Joan

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Wat een leuke site!
    Geweldig,die taarten!
    Ik heb dit ook ooit eens geprobeerd,maar kreeg het niet uit de vorm!
    Ik had dus veel vette afwas en geen taart.
    Ik vraag me af hoe je dat zo mooi uit de vorm krijgt?
    Ik ga nog even verder genieten van je site.
    Groetjes Astrid

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Zo grappig. Ik kwam ook zoekend op vogeltaarten op deze site. Wat word ik er blij van!! Ik ga vanmiddag meteen iets proberen. Wat zijn de geheimen om het goed uit de vorm te krijgen? Bedankt voor je tips. Groetjes uit Rhenen

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Ik zag jou vogeltaarten en wilde gelijk aan het werk dus alles in huis gehaald en de kleurstof mengd zich niet met het vet . Hoe doe jij dat?

    Groetjes Claire

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Zelf ben ik nu ook bezig met de vogeltaart omdat ze geweldig zijn om te zien maar ik krijg ook inderdaad niet dekleurstof gemengt met het frituurvet. mag ik je misschien vragen hoe je dat doet?

    Groetje Lucia

    BeantwoordenVerwijderen
  18. hoi ook ik heb de smaak te pakken gekregen,ik zag net een vraag staan hoe je de lagen vet in kleur krijgt dat was eigenlijk ook mijn vraag,en je zegt dat je de kleuren gebruikt,die bakkers ook gebruiken! waar kan ik die kopen?
    en hoe maak je verschillende lagen aan elkaar vat ook gewoon vet smelten en er dan opplakken?
    en waar vind je die kleine appeltjes?

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Echt knap wat je maakt en leuk dat je zoveel voorbeelden geeft ! Ik wou dat ik zo creatief was, ik ga in ieder geval ook een poging wagen. Voor die toefjes, best het vet al bijna terug volledig laten stollen ? Groetjes, Fabienne

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Hoi. Wat geweldig zijn de taarten allemaal. Met wat voor kleurstof en waar kun je het verkrijgen maakt u de taarten zo in kleur?
    Groet Samantha

    BeantwoordenVerwijderen

Bedankt voor je reactie. Dat wordt altijd zeer gewaardeerd! Tot gauw!

Karin